جراحی بینی استخوانی

جراحی بینی یکی از متداول ترین جراحی های زیبایی است که افراد برای بهبود ظاهر و رفع نواقص آن خود دست به انجام آن می زنند. یکی از این نوع عمل ها که بر روی دماغ های استخوانی و غضروفی که دارای پوست بسیار نازکی هستند انجام می شود ، جراحی بینی استخوانی می باشد. طبق گفته های دکتر مجتبی ملکی بهترین جراح بینی تهران ، در دماغ های استخوانی، بر روی استخوان معمولا کمی قوز یا انحراف وجود دارد که افراد معمولا برای برطرف کردن آن ها اقدام به انجام عمل زیبایی بینی می کند. دماغ عقابی یا قوز دار نیز نام های دیگر این نوع دماغ می باشد. پوست اطراف این نوع دماغ ها بسیار نازک است به همین علت هر چقدر تراش استخوان ظریف تر باشد بینی زیبا تر جلوه داده می شود.

 

جراحی بینی استخوانی

 

ویژگی های بینی استخوانی در ظاهر

  • این نوع بینی ها تیغه مستحکم و بزرگ دارند.
  • در بعضی از موارد ممکن است تیغه بینی کمی انحراف داشته باشد.
  • این نوع دماغ در نیم رخ افراد کمی کشیده به نظر می رسند.
  • دارای پوستی نازک و ظریف هستند.
  • بر روی تیغه دماغ دارای برجستگی یا قوز می باشند.

چگونه بینی استخوانی را تشخیص دهیم؟

تشخیص بینی استخوانی بر اساس مشخصات ظاهری و ساختاری خاصی انجام می‌شود که شامل موارد زیر است:

  1. ساختار برجسته: بینی‌های استخوانی معمولاً دارای یک قوز برجسته روی پل بینی هستند که در ظاهر کاملا مشخص است.
  2. پوست نازک یا متوسط: بینی‌های استخوانی معمولاً با پوست نازک یا متوسط پوشیده شده‌اند که ساختار زیرین استخوانی و غضروفی را بیشتر نمایان می‌کند.
  3. پهنای نوک بینی: نوک بینی در بینی‌های استخوانی ممکن است نسبتاً باریک باشد و تمرکز بیشتری بر روی استخوان‌ها و ساختار غضروفی داشته باشد.
  4. زاویه نسبت به صورت: بینی استخوانی ممکن است دارای زاویه‌ای صافتر یا حتی بیشتر برجسته نسبت به صورت باشد، که ساختار استخوانی آن را بیشتر نمایان می کند.
  5. محکم و ثابت: به دلیل ساختار استخوانی غالب، بینی‌های استخوانی معمولاً ساختار محکمی دارند و انعطاف‌پذیری کمتری دارند.

تفاوت بینی استخوانی و گوشتی

عامل تعیین کننده در این دو دماغ میزان ضخامت پوست اطراف دماغ می باشد. همانطور که گفته شد بينی های استخوانی دارای غضروف و استخوان مستحکم و پوستی نازک هستند در حالی که در بیني های گوشتی ضخامت پوست زیاد بوده و غضروف و استخوان دماغ ضعیف می باشد.
از دیگر تفاوت اصلی دماغ استخوانی و گوشتی می توان به میزان دوره بهبودی بعد از جراحی بینی استخوانی و گوشتی اشاره نمود، دوره بهبودی دماغ های گوشتی به دلیل داشتن پوست ضخیم طولانی می باشد. زیرا پوست زمان بسیار زیادی را برای ترمیم خود نیاز دارد.
همچنین بعضی از افراد بر این باورند که یکی دیگر از تفاوت های دماغ استخوانی و گوشتی در داشتن قوز روی پل بينی است. در حالی که در دماغ های گوشتی نیز قوز وجود دارد و تنها به دلیل داشتن پوست ضخیم قابل مشاهده نمی باشد.

جراحی زیبایی بینی استخوانی توسط دکتر مجتبی ملکی

 

 

مشکلات عمده جراحی بینی استخوانی

با وجود اینکه بینی های استخوانی یکی از بهترین انواع بینی ها برای انجام رینوپلاستی و اعمال تغییرات هستند اما همانند سایر عمل های جراحی با مشکلات عدیده ای دست و پنجه نرم می کند. به عنوان مثال گاهی اوقات قوز ریوی بینی بسیار کوچک است که با استفاده از روش های ساده تر قابل اصلاح می باشد ، اما در اکثر افراد با نژاد ایرانی قوز روی پل بینی بسیار بزرگ بوده که این مبحث نیازمند روش های پیچیده تری می باشد. صاف کردن قوز روی پل بینی یک جراحی ساده نبوده و نیاز است تا جراح از تجربه ، مهارت و تخصص بالایی برخوردار باشد تا بتواند مشکل به وجود آمده را برطرف کند.

  • پهن شدن بینی : زمانی که قوز برداشته می شود بینی کمی پهن به نظر می آید و این مورد از نظر فاکتور زیبایی به هیچ وجه قابل قبول نیست. برای دریافت تصوری واضح تر می توان توصیف کرد که زمانی قله یا کوهی را بر می داریم دامنه کوه پهن تر نمایان می شود. در نتیجه برای رفع این مشکل پزشک باید از راهکار های متفاوتی استفاده نماید که این مسئله نیز به پزشک بستگی دارد. یک جراح ماهر بسته به ساختار بینی فرد از متد های درمانی مختلفی برای رفع این مشکل به وجود آمده استفاده می کند.
  • باریک شدن بینی : در برخی از موارد نیز با برداشتن برآمدگی روی پل بینی ، بینی فرد پهن و در ادامه خیلی باریک می شود.
  • به وجود آمدن انحراف ظاهری یک طرفه و دو طرفه : گاهی اوقات با برداشتن قوز همزمان با پهن تر شدن بینی انحراف ظاهری در یک طرف یا دو طرفه بینی مواجه می شویم. برخی از علت های پهنی استخوان پایه بینی است و در اکثر موارد این استخوان ها یک طرف به اندازه یک میلیمتر یا حتی کمتر بیشتر از سمت مقابل می باشد.

 

جراحی بینی استخوانی

 

کاندیدای مناسب عمل بینی استخوانی

  • افرادی که بر روی استخوان بینی خود دارای قوز هستند و این قوز باعث کاهش زیبایی چهره فرد می شود.
  • افرادی که بینی شان دچار شکستگی شده است و استخوان آن ها کمی برامده شده است.
  • استخوان بینی شان بسیار بزرگ بوده و باعث برهم زدن تناسب چهره و زیبایی شده است.
  • دارای انحراف بینی هستند.

اصلی ترین ویژگی کاندیدای جراحی دماغ استخوانی، داشتن سلامت جسم، روح و روان می باشد. چرا که اگر افراد دارای بیماری روحی و روانی باشند ممکن است هیچ گاه از نتیجه جراحی بینی استخوانی رضایت نداشته باشند یا در صورت نداشتن سلامت جسمی امکان دارد در حین عمل مشکلی برای فرد ایجاد شود.

روش انجام جراحی بینی استخوانی

بینی های استخوانی به دلیل استخوان قوی و غضروف های مستحکمی که دارند عمده ترین اقداماتی که بر روی آن صورت می گیرد عمل کاهش سایز و فرم دهی به استخوان و غضروف می باشد. در این نوع عمل ابتدا جراح بر روی بخش های از استخوان و غضروف برش هایی را ایجاد می کند.
سپس جراح به وسیله انجام برش های داخلی یا خارجی ( با توجه به روش جراح ) پوست را از تنه اصلی بینی جدا می کند. جراحی بینی استخوانی باعث می شود پزشک بتواند مقداری از استخوان و غضروف بردارد.
زمانی که استخوان و غضروف اضافه برداشته شود، بينی فرم بهتری را می گیرد و قوز روی آن از بین می رود. در نهایت بعد از اینکه اقدامات جراح پایان یافت بینی بخیه زده و بر روی آن پانسمان قرار داده می شود.

 

جراحی بینی استخوانی

 

عمل بینی استخوانی برای چه افرادی مناسب نیست؟

جراحی بینی استخوانی برای افرادی که دارای شرایط خاص پزشکی یا روانی هستند که می‌تواند بهبودی را تحت تأثیر قرار دهد، مناسب نیست. این شامل افراد با بیماری‌های قلبی-عروقی شدید، دیابت کنترل نشده، اختلالات خونریزی‌دهنده، فشار خون بالا که تحت کنترل نیست، و اختلالات ایمنی است که ممکن است ریسک عفونت را افزایش دهد. همچنین، افرادی که دارای انتظارات غیرواقعی از نتایج جراحی هستند یا کسانی که مشکلات روانی ناشی از اختلالات تصویر بدنی دارند، ممکن است کاندیدهای مناسبی برای این عمل نباشند.

مزایای عمل بینی استخوانی

عمل بینی استخوانی مزایای متعددی دارد که می‌تواند به بهبود کیفیت زندگی افراد کمک کند:

  1. بهبود ظاهر: تصحیح انحرافات، قوزها، یا ناهماهنگی‌های استخوانی بینی برای دستیابی به ظاهری هماهنگ‌تر با سایر ویژگی‌های صورت.
  2. افزایش اعتماد به نفس: بهبود در ظاهر بینی می‌تواند به افزایش اعتماد به نفس و رضایت از تصویر بدنی منجر شود.
  3. بهبود تنفس: اصلاح مشکلات ساختاری که می‌تواند تنفس را دشوار کند، مانند انحراف تیغه بینی.
  4. تاثیر بر روی سلامت روان: کاهش استرس و نگرانی‌های مرتبط با ظاهر بینی که می‌تواند بر روی سلامت روان تاثیر بگذارد.
  5. نتایج طولانی‌مدت: با رعایت دقیق مراقبت‌های پس از عمل، نتایج حاصل از جراحی بینی استخوانی می‌تواند دائمی باشد.

عوارض جراحی بینی استخوانی

از آن جایی که این جراحي بر روی استخوان انجام می گیرد ممکن است پس از انجام پروسه عوارض کمی را با خود به همراه داشته باشد. علاوه بر آن به دلیل داشتن پوست نازک امکان دارد در حین جراحی، پزشک را با چالش هایی رو به رو کند. به عنوان مثال ممکن است پوست در حین عمل دچار پارگی شود.
البته لازم به ذکر است که انتخاب یک جراح بینی ماهر و زبر دست باعث می شود میزان این چالش ها و عوارض در حین جراحی و بعد از انجام آن به مقدار قابل توجهی کاهش پیدا کند. به همین علت توصیه می شود در زمان تصمیم گیری برای انجام جراحی بینی استخوانی ابتدا انتخاب یک جراح متخصص و مجرب را اولویت قرار دهید. دکتر مجتبی ملکی بهترین جراح بینی تهران می باشند که می توانند به شما در این امر کنند و بهترین فرم و نتیجه را برای شما رقم بزنند. 

از دیگر عوارض کوتاه مدت و جانبی که پس از انجام اغلب عمل ها رخ می دهد می توان به موارد ذیل اشاره نمود:

  • احساس درد در نواحی صورت و بينی ها
  • تورم صورت، چشم ها و دماغ
  • کبودی دور چشم ها و اطراف بينی
  • خونریزی
  • عفونت
  • هماتوم
  • ورود آسیب به عصب های دماغ

 فیلم جراحی بینی استخوانی توسط بهترین جراح بینی تهران 

 

بهترین مدل عمل بینی استخوانی

دماغ های عقابی را می توان به سه فرم طبیعی، نیمه فانتزی و فانتزی جراحی نمود. اما نمی توان به صراحت گفت کدام یک از فرم های گفته شده بهترین مدل برای عمل دماغ های استخوانی می باشد؛ چرا که جراح با توجه به ویژگی های چهره هر شخص بينی افراد را عمل می کند. به همین علت نمی توان گفت بهترین مدل جراحی بینی استخوانی یکی از این فرم ها می باشد.

بهترین مدل عمل بینی استخوانی بر اساس دو مورد ذیل تعیین می شود:

  • سلیقه بیمار
  • تناسب فرم بینی با اجزای صورت

ابتدا پزشک نظر مراجعه کننده را جویا می شود، سپس با توجه به فرم بينی، اجزای صورت و سلیقه فرد بر اساس علم زیبا شناسی یک مدل مناسب برای بیني افراد پیدا می کند.

 

جراحی بینی استخوانی

 

آیا بینی استخوانی برگشت پذیر می باشد؟

بیشتر افراد بر این باور اند که برگشت نتیجه جراحي بیني تنها مختص جراحی بینی گوشتی می باشد. در حالی که امکان دارد پس از انجام جراحی بینی استخوانی، دماغ تغییر حالت داده و دچار برگشت شود، به عنوان مثال ممکن است بر روی استخوان مجدداً قوز نمایان شود. به همین علت توصیه می شود هیچگاه از انجام نکات مراقبتی بعد از جراحی غافل نشوید و آن ها را به درستی و به طور کامل انجام دهید. به عنوان مثال از وارد شدن ضربه به بیني جلوگیری کرده و حتما در دوره نقاهت از چسب های مخصوص دماغ استفاده کنید. با انجام تمامی نکات مراقبتی بعد از عمل دوره نقاهت کوتاه تر شده و باعث می شود نتیجه ایده آلی را کسب کنید.

هزینه عمل بینی استخوانی 1400 و 1401 در تهران 

هزینه عمل جراحی بینی استخوانی نیز همانند سایر عمل ها بستگی به میزان دستمزد پزشک، بیمارستان، کادر درمان و آزمایشات و فتوگرافی ها دارد. به همین علت برای اطلاع از هزینه باید به صورت حضوری به مطب مراجعه کنید یا با مراجعه به سایت و صفحات مجازی پزشک از هزینه ها مطلع شوید. ​ شما عزیزان می توانید برای کسب آگاهی بیشتر در رابطه با هزینه این عمل زیبایی به دکتر ملکی بهترین جراح بینی تهران مراجعه کنید. ایشان پس از بررسی فرم بینی و میزان اصلاحات مورد نیاز هزینه نهایی این عمل را مشخص می کنند و به شما اطلاع می دهند. 

5 1 رای
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
Call Now Button