جراحی بینی در افراد سیگاری

جراحی بینی در چند دهه اخیر پیشرفت بسیار زیادی داشته و همین امر منجربه میل شدید افراد به انجام آن گردیده است.متاسفانه مصرف سیگار ، دخانیات و مشروبات الکی رواج یافته است و تاثیر دخانیات بر رینوپلاستی، تبدیل به سوال متداول از سوی متقاضیان شده است. ما در این مقاله می خواهیم درباره جراحی بینی در افراد سیگاری مطالبی را بیان نمایم پس با ما همراه باشید.

 

جراحی بینی در افراد سیگاری

 

هرزمان که بافتی دچار آسیب شود برای ترمیم و بهبود، نیاز به اکسیژن رسانی و خون رسانی قوی دارد. خون رسانی بهتر و قوی تر منجربه ترمیم سریع تر زخم می شود و با توجه به اختلالی که سیگار در خون رسانی ایجاد می کند، بیماران باید پس از رینوپلاستی، مصرف دخانیات را قطع کنند. به دلیل نیکوتین موجود در سیگار روند اکسیژن رسانی با اختلال مواجه می شود و همین امر تاثیر منفی در بهبود تورم بینی دارد.سیگار ، عروق خونی و عروق کوچک پوستی را تحت تاثیر قرار می دهد و اختلالات عروقی را در پی دارد.

جراحی بینی در افراد سیگاری :

پس از انجام جراحی، تورم بینی و اطراف بینی کاملاً طبیعی است وعدم اکسیژن رسانی به بافت ها، منجربه ماندگاری تورم یا افزایش تورم می شود. بلافاصله پس از عمل، پوست بینی شروع به ترمیم می کند و اگر بیمار دخانیات مصرف کند، رگ های خون تنگ تر می شوند و اکسیژن رسانی به پوست دچار اختلال شده و بیمار نتیجه ایده الی کسب نمی کند.

جراح بینی به طور معمول حداقل از 2 هفته قبل از جراحی بینی در افراد سیگاری، ترک سیگار را ضروری می داند اما اگر فرد مدت زمان بیشتری از استعمال دخانیات خودداری کند، نتیجه بهتری را کسب می کند و احتمال بروز عوارض را کاهش می دهد. حداقل تا دوماه پس از عمل جراحی فرد مجاز به مصرف دخانیات و مشروبات الکلی نمی باشد هر چند که اگر فرد بتواند 3 الی 4 ماه پس از جراحی ، سیگار و دخانیات را ترک کند ، روند ترمیم و اکسیژن رسانی به بهترین شکل ممکن انجام می شود .

 

جراحی بینی در افراد سیگاری

 

چند روز پس از عمل بینی میتوان سیگار کشید

همانطور که در متن فوق اشاره شد بهتر است به مدت دو هفته قبل از جراحی و به مدت یک ماه بعد از آن از استعمال دخانیات خودداری کنند چرا که علاوه بر اینکه روند ترمیم بهتر انجام می شود دوره نقاهت کوتاه تر شده و در این زمان تورم و کبودی زیادی را شاهد نخواهید بود. از این رو بهتر است تمامی نکات مراقبت های بعد از جراحی بینی را انجام دهید.

کشیدن قلیان قبل از عمل بینی

یکی از مهم ترین سوالاتی که افراد از پزشکان می پرسند مصرف قلیان بعد از جراحی دماغ می باشد، زیرا قلیان را جزو دخانیات نمی دانند و این باور را دارند که کشیدن قلیان از مصرف سیگار بهتر است و هیچ ضرری به بدن نمی رساند. اما باید به این افراد گفت که قلیان نیز مانند سیگار و مشروبات الکلی تاثیر منفی بر نتیجه عمل زیبایی بینی دارد و از آنجایی که هر یک بار مصرف کردن قلیان حدودا معادل مصرف 200 نخ سیگار می باشد، افراد همزمان با ترک دخانیات باید قلیان را نیز ترک کنند. همانطور که گفته شد کشیدن آن علاوه بر اینکه برای بدن و ریه ها مضر است، بر روی دوره نقاهت بعد از بینی تاثیر بسیار زیادی می گذارد.
معمولا بیهوشی برای جراحی بینی در افراد سیگاری بسیار سخت خواهد بود و باید برای آن ها در زمان بیهوشی از دارو های بیهوشی و بی حسی با دوز بسیار بالا استفاده کرد. به همین خاطر این بیماران ریکاوری بسیار سختری نیز دارند و پس از عمل زیبایی ورم بینیشان نسبت به متقاضیانی که قلیان، سیگار و هیچ نوع دخانیاتی مصرف نمی کنند دارند.
به همین علت توصیه می شود افرادی که به طور مداوم سیگار یا قلیان می کشند، قبل از انجام جراحی زیبایی بینی حتما میزان مصرف سیگار و قلیان در جلسات مشاوره قبل به پزشک خود اطلاع دهند تا پزشک توصیه های لازم برای منع مصرف دخانیات قبل و بعد از عمل را به بیمار بدهد.

 

جراحی بینی در افراد سیگاری

 

چند روز پس از عمل بینی میتوان قلیان کشید

همانطور که در مطالب فوق ذکر شد مصرف قلیان و سیگار بعد از جراحی باعث ایجاد عفونت در محل های برش داده شده و همچنین افزایش ورم بینی و طولانی شدن دوره نقاهت خواهد شد. به همین علت پزشکان به بیمارانی که به صورت مکرر قلیان مصرف می کنند توصیه می کنند تا 2 الی 3 هفته قبل از جراحی و تا یک ماه بعد از عمل از استعمال قلیان خودداری فرمایند تا عوارض منفی برای بینی عمل شده به وجود نیاید.

سخن آخر

برای کسب نتیجه ایده آل از رینوپلاستی و عدم بروز عوارض، بیمار باید به خوبی نکات مراقبتی که جراح بینی توصیه می کند را رعایت کند و ازانجام اقدامات خودسرانه پرهیز کند. میزان مهارت جراح بینی یکی از مهم ترین عوامل کسب نتیجه ایده آل است اما مهارت جراح بینی به تنهایی کافی نیست و بیمار باید نکات مراقبتی را نیز به خوبی رعایت کند.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
Call Now Button