ریسک های جراحی زیبایی بینی

 جراحی بینی از جراحی های پیچیده و پرخطر به شمار می رود که در صورت عدم انتخاب صحیح جراح و بی توجهی به مراقبت های قبل و بعد از عمل ، ممکن است سبب بروز ریسک ها و خطراتی برای فرد گردد. از همین رو فرد متقاضی باید با ریسک های جراحی زیبایی بینی آشنا شود. دکترمجتبی ملکی بهترین جراح بینی تهران برای اینکه بیماران خود را از حقیقت ماجرا و اهمیت موضوع رعایت مراقبت های بعد از عمل آگاه سازد این مقاله را تهیه نموده اند که به بیان بسیاری از نکته و ناگفته ها می پردازد. پس با ما همراه باشید تا اطلاعات مفیدی در این زمینه به دست آورید.

 

ریسک های جراحی زیبایی بینیریسک های جراحی زیبایی بینی

 

لازم به ذکر است که ریسک های جراحی زیبایی بینی در برخی موارد ، به حدی است که فرد را متحمل انجام جراحی مجدد بینی ( جراحی ترمیمی بینی ) و پرداخت هزینه های گزاف می نماید و در پاره ای از موارد ممکن است بافت یا ساختار بینی به قدری آسیب دیده باشد که حتی امکان جراحی مجدد نیز برای فرد وجود نداشته باشد.

از این رو تمامی جراحان بینی و صاحب نظران این حوزه ، به افرادی که تحت جراحی دماغ قرار گرفته اند توصیه می نمایند که نسبت به انتخاب یک جراح بینی توانمند و حاذق و نیز رعایت دستورات و اقدامات قبل و مراقبت های بعد از جراحی بینی ؛ نهایت دقت را بکار گیرند تا با عوارض احتمالی ناشی از عمل زیبایی بینی مواجه نگردند.

بنابراین بر اساس موارد مذکور ، بر آنیم تا برخی از رایج ترین ریسک ها و خطرات ناشی از رینوپلاستی را در ادامه مقاله تشریح نماییم.

خونریزی بینی :

اولین و مهم ترین مورد در ریسک های جراحی زیبایی بینی، خونریزی از دماغ است که ممکن است در برخی افراد بروز نماید و سبب ناراحتی آن ها گردد ، خونریزی از بینی می باشد. لازم به ذکر است که در خصوص پیشگیری از وقوع این امر ؛ در جلسه مشاوره ، جراح بینی به افراد توصیه می نماید که حداقل از دو هفته قبل از عمل زیبایی بینی ، نسبت به قطع مصرف داروهای مسکن نظیر بروفن ، آسپرین ، ایندومتاسین ، دیکلوفناک و هر نوع داروی گیاهی اقدام نمایند. زیرا این نوع از داروها سبب رقیق شدن خون شده و نه تنها فرد را در حین عمل در معرض خطر قرار خواهند داد ، بلکه پس از عمل نیز منجر به تشدید خونریزی ناشی از جراحی خواهند شد.

طولانی شدن روند ترمیم زخم :

لازم به ذکر است که مصرف سیگار و به طور کلی هر نوع ماده مخدر و همچنین نوشیدنی های حاوی الکل ، کاهش اکسیژن رسانی خون را به دنبال داشته و از جمله عواملی هستند که فرآیند ترمیم زخم رینوپلاستی را طولانی کرده و پروسه بهبودی و دوران نقاهت را نیز طولانی تر می کنند.

بجا ماندن محل بخیه ها :

از موارد دیگر ریسک های جراحی زیبایی بینی می توان به به جا ماندن محل بخیه ها و زخم های به وجود آمده بر روی پوست بینی اشاره نمود. غالبا محل برش عمل دماغ  و بخیه های آن به خوبی مرتفع شده و در واقع اثری از آن بر جای نمی ماند ؛ اما در پاره ای موارد ممکن است محل بخیه ها به خوبی از بین نرفته و فرد را دچار نگرانی کند. در چنین مواردی ممکن است استفاده از درمان های موضعی یا حتی انجام عمل زیبایی بینی سطحی و استفاده از لیزر ؛ جهت رفع جای بخیه جراحی ، ضرورت یابد.

 

ریسک های جراحی زیبایی بینی

 

سوراخ شدن سپتوم :

در مرکز بینی ، یک تیغه میانی که اصطلاحا سپتوم نام دارد واقع شده است که موظف به جداسازی حفره ها یا منافذ بینی از یکدیگر می باشد. توجه داشته باشید که ممکن است در حین جراحی  ، این تیغه در معرض خطر قرار گرفته و سوراخ شود.

البته ناگفته نماند که این عارضه ، بسیار نادر است و جهت رفع آن نیاز به ترمیم اساسی وجود دارد ؛ گرچه در برخی موارد با انجام عمل زیبایی بینی نیز نمی توان این مشکل را مرتفع نمود.

اختلال در عملکرد تنفسی :

از دیگر ریسک های جراحی زیبایی بینی که ممکن است باعث ایجاد حادث گردد ، بروز اشکال در مکانیزم تنفسی و تغییر مسیر تنفسی می باشد که معمولا در صورتی شاهد آن خواهیم بود که تغییرات اعمال شده بر روی ساختار بینی به درستی انجام نگرفته باشد.

عدم تقارن :

به طور طبیعی ، صورت انسان از درجاتی از عدم تقارن برخوردار است ؛ این غیرقرینگی در هر فردی می تواند متغیر باشد. حال آن که چنانچه غیرقرینگی در صورت فردی شدید باشد ، امکان ایجاد یک بینی قرینه که دقیقا در مرکز صورت واقع شده باشد ، امری دشوار خواهد بود.

 

ریسک های جراحی زیبایی بینی

 

از دیگر ریسک های جراحی زیبایی بینی می توان به موارد ذیل اشاره نمود:

نتیجه نامطلوب :

قاعدتا تمامی جراحان بینی در تلاشند تا با انجام عمل بینی ، نتایجی قابل قبول و ایده آل برای بیماران خود محقق نمایند. اما گاهی اوقات ماحصل عمل زیبایی بینی ، رضایت بخش نبوده و نیاز به انجام جراحی ترمیمی خواهد بود.

ترکیدن مویرگ های زیر پوست :

ممکن است بعد از رینوپلاستی تعدادی از مویرگ های زیر پوست شما دچار ترکیدگی شوند. این موضوع کاملا طبیعی است و نباید جای نگرانی برای افراد به وجود بیاورد. زمانی که این مویرگ ها در زیر پوست می ترکند یا پاره می شوند، لکه های تیره و کبودی بر روی پوست ایجاد می کنند. این لکه ها به صورت موقتی بوده و با گذر زمان از بین خواهند رفت.

اما لازم به ذکر است در مواردی ممکن است این لکه ها و تیرگی ها بر روی پوست باقی بمانند که در این مواقع باید پزشک خود را از آن مطلع کنید یا در صورت نیاز حتما نزد یک متخصص پوست بروید و با او مشورت نماید.

بی حسی نوک بینی :

یکی از ریسک های جراحی زیبایی بینی که باید فرد آن را قبول کند بی حسی نوک بینی است. بعد از جراحی و اعمال تغییرات در نوک بینی، در بعضی از موارد بیمار متوجه بی حسی نوک بینی یا کل ساختار بینی می شود در بیشتر موارد این بی حسی گذرا است و به مرور زمان درمان می شود. دلیل اصلی به وجود آمدن این موضوع آسیب دیدن عصب های ناحیه مورد نظر می باشد که بیشتر در نوک بینی به وجود می آید، چرا که در طول عمل زیبایی بینی تمامی شکاف ها و برش ها در ناحیه نوک بینی ایجاد خواهد شد و زمانی که پوست از دماغ جدا می شود، عصب های نوک بینی بیشتر آسیب می بینند. بنابراین بعد از رینوپلاستی ، بی حسی موقتی در نوک دماغ کاملا طبیعی بوده و برای تمامی متقاضیانی که عمل دماغ انجام دهند رخ می دهد.
معمولا این عارضه پس از گذشت دو هفته از بین خواهد رفت، اما لازم است بدانید این مدت زمان بستگی به میزان شدت جراحی صورت گرفته و تغییرات اعمال شده دارد. با توجه به این مطلب نوک بینی بعضی از افراد تا 6 ماه و برخی دیگر تا یک سال بی حس می ماند. پس در این رابطه نگرانی خاصی نداشته باشید.

 

 

عفونت یکی از ریسک های جراحی زیبایی بینی

 بروز عفونت پس از رینوپلاستی به ندرت رخ داده و شیوع چندانی ندارد. لازم به ذکر است که افراد ، در صورت مواجهه با عفونت عمل زیبایی بینی نباید دچار نگرانی شوند ؛ چرا که به کمک درمان های دارویی می توان این عارضه را درمان نمود.

کوچک شدن بیش از اندازه پره های بینی :

یکی دیگر از عوارض و ریسک های جراحی زیبایی بینی عدم تقارن سوراخ های بینی می باشد. شکل و اندازه سوراخ های بینی هموراه تحت تاثیر قسمت های مجاور می باشند به گونه ای که وضعیت غضروف های موجود در نوک بین ، قسمت های جلویی و پایینی تیغه میانی بینی ، اتصال بینی به لب بالا و نحوه انجام عمل زیبایی بینی همه و همه بر ریو شکل نهایی سوراخ های بینی تاثیر گذار اند و اگر به سوراخ های بینی افرادی که دماغشان را عمل نکرده اند دقت کنید ، معمولا این سوراخ ها یک اندازه و دقیق نیستند اما از کسی که بینی خود را عمل کرده است ، انتظار می رود ، سوراخ ها کاملا شبیه به یک دیگر باشند. از همین رو جراح باید در حین انجام جراحی برای به وجود آوردن تقارن به خوبی دقت کند.

 

 

 

بی توجهی به عوارض عمل بینی چه نشانه ها و عواقبی در پی دارد؟

به وجود آمدن مشکل در عملکردهای حیاتی بینی ، عواقب و مشکلات ناگواری در سلامت و معاش اشخاص و جامعه به جای می گذارد. همانطور که می دانید ، تنفس حیاتی ترین و مهم ترین عملکرد زندگی می باشد که نتیجه آن رسیدن اکسیژن به بافت های مختلف بدن می باشد. بی حالی ، خواب آلوده بودن ، کسالت ، بی حوصلگی و عصبی بودن از جمله مشکلاتی است که ممکن است بر اثر وجود اختلال تنفسی به وجود اید. لازم به ذکر است که تنفس بینی ، کم ابی مجاری تنفسی و ضعف سیستم دفاعی را نیز می تواند به دنبال داشته باشد. گرفتگی بعد از عمل زیبایی بینی  در اغلب موارد منجر به پیدایش مشکلاتی در بقیه ساختمان های متعلق ماننند درد سینوسی ، سر درد یا این که احساس پری ، سنگینی و فشار در قسمت سر و صورت می شود. از جمله ریسک های جراحی زیبایی بینی می توان به اختلال بویایی ، حس آنفولانزا طولانی ، خر خر ، مشکلات تنفسی در زمان خواب و غیره اشاره نمود.

 

نظرات بسته شده است.

Call Now Button